søndag 20. april 2014

Det var et ganske så plutselig innfall dette her. Jeg skal altså lage en blogg. Om livsstil, kosthold og trening. Jeg som ikke trener. Jeg som ikke spiser sunt. Jeg som har vært en jojo hele mitt liv. For ordensskyld; ikke en jojo med så veldig lang tråd altså. Vi snakker om tre kilo opp - tre kilo ned - fire kilo opp - tre kilo ned også videre. En gang gikk jeg ned 12 kilo. Det var i løpet av våren og sommeren i 2009. Det er den given jeg ønsker å finne tilbake til. Når jeg tenker tilbake på 2009, så vet jeg så inderlig godt hva som gjorde at jeg lyktes med mer enn bare tre kilo ned, før de var tilbake på plass like fort. Det var rett å slett en kombinasjon av sunn mat og mosjon. Jeg velger å kalle det mosjon og ikke trening, for jeg var slettes ikke inne på noe treningssenter. Jeg var ute i naturen, i rask gange, og det var fantastisk deilig! I løpet av den sommeren oppnådde jeg faktisk å føle at jeg var i form. En fantastisk følelse.

Hva skjedde så, når høsten 2009 kom? Da dukket sofaen opp. Smågodtet kom på bordet. Sene middager ble vanlig igjen. Vekta steg sakte men sikkert. Høsten 2010 ble jeg gravid og fikk en sønn sommeren 2011. Dessverre kan jeg ikke skryte av at jeg sprang med barnevogn på fjellet, deltok på minibootcamp og spiste fornuftig i løpet av permisjonen, men 10 av de 20 kiloene som kom på i løpet av svangerskapet forsvant frem til jeg igjen ble gravid høsten 2012. Dette svangerskapet endte med 10 kg i pluss som alle forsvant etter at datteren vår ble født sommeren 2013.

Jeg tenker at en endring i livsstil må til. Mitt første mål med tanke på kilo, er 10kg ned. Jeg håper at jeg da er motivert til å øke dette målet med ytterligere 5 kilo, men det er ikke fokus nå.

I 2009 hadde jeg som sagt en giv som jeg ønsker å finne tilbake til. Da var jeg ute å mosjonerte i snitt fem dager i uka. Den gang hadde jeg kun meg selv. Nå har jeg en familie og for å ha mulighet til å kunne gjennomføre, må jeg sette litt andre mål. Jeg tenker at jeg skal:

* gå i ulendt terreng i hurtig tempo minst tre ganger i uka
* kutte ut godteri
* følge kostholdsrådene til Fedon Lindberg
* variere turområde
* utføre styrketrening hjemme minst tre ganger i uka. Jeg tenker da på sit-ups, armhevinger og squats
* kun ha en veiedag i uka

Så får vi se. Kanskje blir målene stående som de er. Kanskje justeres de, men det er et utgangspunkt!

Til sist vil jeg påpeke at denne bloggen er ment å være motivasjon for meg selv. Om noen synes det er spennende å følge meg, vil det gi mer motivasjon, men det ser jeg på som en bonus.

Mandag 2. Påskedag, den 21.04.14 starter livsstilsendringen. Jeg gleder meg!

1 kommentar: